|
||||||||
“I’m a creek-bank-ghetto boy, a two-legged child of the prairie.” Met die zin begint de zelfgeschreven biografie van de Amerikaanse country- en folkzanger Melvin Litton die ook optreedt onder de naam ‘The Gothic Cowboy’ en gedurende 21 jaar de zingende frontman was bij ‘The Border Band’. Hij heeft in zijn lange muzikale loopbaan als troubadour al heel wat omzwervingen gemaakt doorheen Canada en Amerika met o.a. verblijven in Louisiana, Colorado, Nashville, Austin, het Canadese Edmonton, Alberta en Kansas waar hij momenteel nog woont. In 2016 besloot hij om als zestigplusser toch voor het eerst als soloartiest te gaan optreden onder de naam ‘The Gothic Cowboy’, maar al gauw verbroederde hij zich met mandolinespeler Dan Hermreck aka ‘Mando Dan’ die hem sindsdien permanent bijstaat op de podia bij live-optredens. Samen hebben ze nu een akoestisch dubbelalbum uitgebracht onder de titel “Between The Wars”. Melvin Litton’s schorre stem werd in de voorbije jaren geruwd door grote hoeveelheden drank en zoals algemeen geweten levert dat meestal doorleefd klinkende songs op. Dat is dan ook het geval bij de 26 nummers op deze dubbelaar. Het duo krijgt voor deze opname extra instrumentale support van twee uitstekende gastmuzikanten, zijnde contrabassist Jeff Jackson en mondharmonicaspeler Til Willis. De muzikale voorbeelden van Melvin Litton zijn duidelijk terug te horen in zijn nummers, vooral dan de invloeden van beroemde singer-songwriters als Neil Young, Bob Dylan en Townes Van Zandt. De inspiratie voor zijn songs haalt bij van zowat overal, gaande van oude krantenknipsels over de turbulente geschiedenis van Amerika tot de dingen die hij rondom zich ziet gebeuren in het dagdagelijkse leven. Op de eerste video kunt u zo luisteren naar de ‘murder ballad’ over “Pretty Mary” en de tweede audiovideo gaat over “Golgatha”, de plaats waar volgens de evangeliën Jezus werd gekruisigd in Nazareth. Typerend voor de liedjes op dit dubbelalbum is de duur van de individuele nummers. Vaak gaan ze over de vijf minuten en er zijn er ook een paar die de 7 minutengrens passeren, o.a. de albumtiteltrack “Between The Wars” die het zinloze offeren van al die jonge soldatenlevens aanklaagt, de tweede ‘murder ballad’ in “Cold Ohio City”, “Montana Bound” en de bijna 10 minuten durende ‘murder ballad’ die verhaalt over de “Murder Of Bob Rose”. Hiermee dienen we ook te zeggen dat het voor ons moeilijk was om de aandacht erbij te houden gedurende al die lange verhalen, die bovendien op vrij monotone muziek worden verteld. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||